top of page

ONDERHANDELEN IS NIET WIE DE MEESTE ARGUMENTEN HEEFT - MAAR WIE HET MINST ZICHZELF VERLIEST.

  • Foto van schrijver: Cora Grootjen
    Cora Grootjen
  • 13 nov
  • 2 minuten om te lezen

Met regelmaat mag ik met groepen projectleiders aan de slag. Met misschien wel รฉรฉn van de meest boeiende gespreksvormen binnen het vak: Het binnen projecten waardegericht onderhandelen.


En laat wel zijn, dit onderdeel was in 99% van de gevallen nu niet bepaald de reden dat het projectenwerk in gingen. De drijver is boven alles mooie, grote, interessante en vaak ook imposante projecten maken.


Dit is dus geen groep die bij een sessie over onderhandelen komt โ€˜zitten en luisterenโ€™. Maar... op het behalen van 'resultaat' haken ze supergemotiveerd wel op het programma aan..

Om de kracht ervan te voelen, ervaren, uitproberen en te verfijnen.


De grootste uitdaging:


Hoe blijf je bewust en behoud je de rust als je in een gesprek ineens geraakt wordt? Soms kan een opdrachtgever, met zijn of haar gedraging of opmerking, vol raken in jouw irritatie-zone door op een voor jou belangrijke waarde te gaan staan.


Een eerste impuls is vaak, verhaal halen: vechten, bevriezen, vluchten of pleasen. Een pad dat je natuurlijk liever helemaal niet in wilt gaan.



De kracht van in regie zijn tijdens onderhandelingen

We onderzochten samen:


ย โœ… gesprekken waarin dit soort spanning ontstond

ย โœ… momenten waarop herpakken een kracht werd

ย โœ… hoe luisteren en doorvragen het verschil maakten

ย โœ… kleurprofielen die ineens tot leven kwamen


En gingen met een super sterke trainingsacteur aan de slag. (dank nogย Laurens. Bruning)


Wat me opnieuw opviel:


Zelfs de meest ervaren professionals vallen soms, in minder dan 0,13 milliseconden, uit hun rol. Dan verschuift het gesprek in รฉรฉn klap van doordacht waardegericht naar alleen nog het eigen punt maken. Weg de win- win!


De winst zit hem heel duidelijk niet in harder overtuigen en je gelijk halen, maar in gerichte focus op verbinden van belangen en waarden.


๐—ฆ๐˜๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ด ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ท๐—ผ๐˜‚ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ถ๐˜€ ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐—น ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ป โ€” ๐—ฑ๐—ฎฬ๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜.


๐—ช๐—ถ๐—น ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ท๐—ผ๐˜‚๐˜„ ๐˜๐—ฒ๐—ฎ๐—บ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ฑ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ท๐—ฒ ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป? ๐—Ÿ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป.



Opmerkingen


PLATO LEIDEN.jpeg

Beïnvloedingspsycholoog

Refresh Your Value 

Raadhuisstraat 16a

4266 EB Eethen

KVK: 76210162

BTW: NL003066111B22

4266 EB Eethen

academie.png

Master Creatief Denken

Professioneel Innovatief Trainer

tias-logo-standaard-wit-label.83edbc8e64

Master Design Thinking &

Beïnvloedingspsycholoog

+31 (0)416-532712 

+31 (0)6-43599496

info@refreshvalue.nl

www.refreshvalue.nl 

Privacyverklaring

Algemene voorwaarden

โ€‹

©2020 by REFRESH

image001.jpg
spotcer logo.jpeg

Gecertificeerd Sales Management Professional

Gecertificeerd Trainer/Coach

โ€‹

RYV_logo2019_RGB-transparant.png
bottom of page