top of page

BEÏNVLOEDINGSTECHNIEKEN HEBBEN EFFECT OP DE KWALITEIT VAN ONZE PLANNEN..

  • Foto van schrijver: Cora Grootjen
    Cora Grootjen
  • 25 nov
  • 3 minuten om te lezen

De kracht en keerzijde van ons brein en hoe beïnvloedingstechnieken ons denken en doen beïnvloeden.


Ons brein is een ongelooflijk krachtig en boeiend orgaan. Het stelt ons in staat om complexe problemen op te lossen, creatieve ideeën te genereren en strategische beslissingen te nemen. Echter, deze kracht komt ook met beperkingen. We zijn, niemand uitgezonderd, zeer gevoelig voor beïnvloeding door patronen en biassen.


Vaak hebben we dit niet (direct) door. Dit maakt het essentieel om onszelf regelmatig te bevragen én om, zeker als we voor bepalende beslissingen en strategische keuzes staan, onze denkbeelden stevig te herijken!


Om je een beter beeld te geven van hoe sterk dit geldt, neem ik je graag mee in de macht en kracht van beïnvloeding.


De principes van beïnvloeding volgens Cialdini


Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit én auteur, heeft zeven principes van beïnvloeding geïdentificeerd die ons denken en handelen sturen:


  1. Wederkerigheid: Mensen voelen zich verplicht om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. Dit principe kan leiden tot wederzijdse gunsten, maar ook tot ongewenste verplichtingen.

  2. Consistentie: Mensen willen consistent handelen met hun eerdere uitspraken en gedragingen. Dit kan stabiliteit bieden, maar ook leiden tot starheid en weerstand tegen verandering.

  3. Sociale Bewijskracht: Mensen kijken naar anderen om te bepalen hoe ze zich moeten gedragen. Dit kan helpen bij het nemen van beslissingen, maar ook leiden tot conformiteit en groepsdenken.

  4. Sympathie: Mensen zeggen eerder 'ja' tegen degenen die ze leuk vinden. Dit kan relaties versterken, maar ook leiden tot bevooroordeeldheid.

  5. Autoriteit: Mensen volgen eerder het advies van experts. Dit kan vertrouwen opbouwen, maar ook leiden tot blindelings volgen.

  6. Schaarste: Mensen waarderen dingen meer wanneer ze schaars zijn. Dit kan urgentie creëren, maar ook leiden tot impulsieve beslissingen.

  7. Eenheid: Mensen worden meer beïnvloed door degenen die ze als onderdeel van hun groep of gemeenschap beschouwen.


Waarom deze principes belangrijk zijn voor leidinggevenden


Het is cruciaal om ons bewust te zijn van het effect van onder andere deze beïnvloedingstechnieken. Naast onbewuste voorkeuren en patronen beperken zij, bij het bepalen van strategieën en plannen ons 'open' en vernieuwende denkvermogen.


Herijk gevestigde denkbeelden

Zeker bij het vormen van organisatie-strategieën, bij plannen voor businessontwikkeling, marktbenadering of optimalisatie is het cruciaal om jezelf en je team gericht te bevragen: "Klopt het wat we denken?" en "Zijn onze denkbeelden nog steeds relevant?"


Door gevestigde denkbeelden te herijken, voorkom je dat biassen en patronen je plannen minder scherp, scorend en resultaatgericht maken.


Conclusie

Ons brein is een krachtig maar beperkt orgaan. En dat geldt niet voor specifieke medewerkers of voor bepaalde teams maar voor iedereen!


Door ons bewust te zijn van de beïnvloedingstechnieken zoals die van Cialdini, kunnen we betere, krachtiger plannen maken én meer doordachte beslissingen nemen. Bevraag jezelf en herijk je denkbeelden om je waarde te verfrissen en je bedrijf naar nieuwe hoogten te brengen.


Externe begeleiding kan hierbij helpen

Als team wil je bij planvorming de kracht inbrengen en gericht potentie ontginnen. Als Refresh Your Value begeleiden en leiden wij sessies waarin we gebruik maken van technieken en tools om werkelijk fris te kunnen kijken en herijken.


Weten wat we hierin voor jouw team kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor meer informatie.

ree

Klopt het wat je denkt! Ons brein wil graag tijd en energie besparen.



 
 
 

Opmerkingen


PLATO LEIDEN.jpeg

Beïnvloedingspsycholoog

Refresh Your Value 

Raadhuisstraat 16a

4266 EB Eethen

KVK: 76210162

BTW: NL003066111B22

4266 EB Eethen

academie.png

Master Creatief Denken

Professioneel Innovatief Trainer

tias-logo-standaard-wit-label.83edbc8e64

Master Design Thinking &

Beïnvloedingspsycholoog

+31 (0)416-532712 

+31 (0)6-43599496

info@refreshvalue.nl

www.refreshvalue.nl 

image001.jpg
spotcer logo.jpeg

Gecertificeerd Sales Management Professional

Gecertificeerd Trainer/Coach

RYV_logo2019_RGB-transparant.png
bottom of page